OSVAJANJE LEPOTE (3) Snežana i Nenad Lazić: VODOPAD BELJENICA - SELO PAKLEŠTICA

19. februar 2020. 10:55 Rubrike Pirot Plus Online

Na obroncima Stare planine, pored Zavojskog jezera na oko 23km od Pirota smešteno je selo Pakleštica. Idemo putem za Zavojsko jezero, ali kod Koprivštičkog krsta skrećemo desno. Put uglavnom čist, bez snega pa osim kratkog zadržavanja  na česmi kraj puta, brzo stižemo do raskrsnice. Levo se spušta ka Belskom mostu a potom selima Bela, Gostuša, Lukanja, a desno vodi u Paklešticu.

Na ulazu u selo most preko reke Visočice, a tu su i putokazi koji vode ka klisuri Vladikine ploče i Vladikinoj pećini. Do vidikovca vodi obelezena staza kroz šumu a onda i markacije i veoma  strm spust prema pećini. Prema legendi klisura je dobila ime po vladici koji je jašući konja po obodu klisure pao i poginuo. Ono što je posebno u pećini je veliki lik Vladike na tavanici na oko 200m od ulaza. Otkriveni su i novi hodnici ali oni su dostupni samo speleolozima. Malo dalje je i jedna mala pećina sa lepim pećinskim ukrasima ali je ulaz toliki da se samo puzeći može ući.

Sada idemo sa druge strane Visočice. Prelazimo most i idemo kroz selo. Kuće su u relativno dobrom stanju a ima i napuštenih.

Kod česme levo se ide ka školi i vidikovcu gde je i mobilijar za odmor a mi idemo desno kako bi izasli iznad sela. Cilj ove posete je bio da posetimo vodopad Beljenicu iznad sela. Kraj puta je crkva posvećena Arhangelu Mihailu iz 19veka. a tu je putokaz prema vodopadu. Penjemo se  kamenitim putem, pogled je sve lepši na selo i reku Visočicu. Snega uglavnom nema, samo na mestima dok se naviše javlja sve više ali zbog visokih temperatura je prilično mokar, teško se kreće.

Stižemo do vodopada ali malo padavina ove zime učinilo je da i na ovom ima malo vode za razliku od ranije. Bujični vodopadi koji su bili aktivni prošle godine u ovo vreme su takodje bez vode.

Penjemo se kroz šumu naviše kako bi po prvi put obišli okolinu sa te strane i spustili se u selo drugim putem. Ali zbog snega odustajemo od uspona ka Subinoj čuki i spuštamo se niže gde nailazimo i ne prvog vesnika proleća kukurek.

Preko vidimo usečenu stazu pa krećemo prema njoj. Tu je na drvetu i tabla sa natpisom "Staza zdravlja". Prolazimo uskom kozijom stazom, izlazimo na drugo brdo i potom se spuštamo ka seoskom groblju, mobilijarima za odmor i puta koji vodi ka Pakleškom vrhu. Nakon kratkog odmora na letnjikovcu vraćamo se ka selu sa suprotne strane, pored seoske skole i česme....

Autori rubrike:Snežana i Nenad Lazić "Sela i planine Pirotskog okruga"